تبلیغات
مدیریت ورزشی - مطالعه بر روی عادات اوقات فراغت دانشجویان و علاقه به ورزش

مدیریت ورزشی
برنامه ریزی آوردن آینده به زمان حال است

دکتر رحیمی شیرین درخشنده مهشید نعمت الهی


چکیده

این مطالعه، که هدف آن درک عادات اوقات فراغت و علاقه به ورزش دانشجویان دانشگاه است ، در نتیجه یک نظرسنجی از 512 دانش آموز که به طور تصادفی از برنامه های اولیه آموزش و پرورش  مقطع کارشناسی از چهار دانشگاه انتخاب شدند به دست آمده است.

با توجه به داده های این تحقیق، 1/53 درصد از گروه پژوهش شامل دانش آموزان دختر و 9/46 درصد از دانش آموزان پسر است.

در این مطالعه، معلمان آینده ی کلاس های درس مورد ارزیابی قرار می گیرند در  شرایطی از اینکه چگونه آنها اوقات فراغت باقی مانده از کارهای روزانه خود را استفاده می کنند ، چه نوع فعالیت های آنها را درگیر میکند ، آنها چند ساعت از یک روز را برای این فعالیت ها صرف می کنند و چه نوع فعالیتی در دوره های طولانی از تعطیلات انجام می دهند .

نقطه ی دیگری از مطالعه تمرکز بر میزان علاقه دانش آموزان به ورزش است. علاوه بر این، دانش آموزان کفایت امکانات ورزشی دانشگاههاشان را ارزیابی کرده و اعلام کردند چه نوع امکاناتی باید در دانشکده شان ایجاد شود.

با توجه به نتایج این بررسی، آشکار است که دانشجویان دانشگاه ها  به دلایل مختلف نمی توانند به طور کامل در فعالیت های تفریحی و ورزشی  شرکت کنند، مهم ترین دلیل این است که دانشگاه ها موفق نمی شوند مقدار کافی فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و دیگر فعالیت های مشابه آن را ارائه نمایند. دانشگاه ها باید مسئولیت و وظیفه ارائه فعالیت هایی این چنینی که دانش آموزان  نیاز دارند را بر عهده بگیرند.

مقدمه

تفریح ​​و سرگرمی عبارتست از مشارکت داوطلبانه افراد یا گروه ها در فعالیت های اوقات فراغت، که آنها را به احساس بهتر و سالمتر میرساند و علاوه بر آن به بهبود مهارت های مختلف آنها کمک میکند. (Young, Potgieter, Madiba, 2004)

تفریح ،​​مشارکت داوطلبانه افراد یا گروه ها در فعالیت های اوقات فراغت است(Spector, 2004) .

سطوح بالای بهره، آزادی و بهره وری در فعالیت هایی ضروری می باشد.

(Carlson, Deppe, & MacLean, 1972; Atara & Ruth, 2004)

با توجه به Colfer و همکاران، تفریح ​​را می توان به عنوان فعالیت های داوطلبانه ای که مردم را در زمان های آزاد خود به لذت، رضایت و راحتی می رساند در حالی که سلامتی آنها را به همراه داشتن لذت اجتماعی بهبود می بخشد، تعریف کرد( Capel, 2000; Siedentop 2001).

گیوستولیس و همکاران در پروژه خود (2004) تاثیر آموزش و پرورش از طریق ورزشی تفریحی را درتوسعه انسانی و تحقیق در مناطق روستایی بررسی کردند. (در مورد استفاده از فعالیت های ورزشی تفریحی و برنامه ها در مناطق روستایی و مشارکت اجتماعی) . آنها  در تحقیقات خود، برای اولین بار بین تجارب جوانان و شرکت کنندگان دیگر در مناطق روستایی متفاوت و مردم در تنظیمات شهری تمایز قائل شدند. سپس آنها را در نفوذ به بهبود مهارتها و تکنیک های ورزشی بر انطباق اجتماعی از طریق برنامه های تفریحی که به طور خاص برای شرکت کنندگان طراحی شده تمرکز می کنند. مطالعه آنها نتیجه گیری می کند که مدارس، باشگاه های ورزشی داوطلبانه و سازمان های محلی می تواند  هم افزایی و افزایش آگاهی های اجتماعی از طریق فعالیت های ورزشی را ایجاد کنند.

نگرش مارکس تحت عنوان "فرصتی برای توسعه انسانی بیشتر"  برای استفاده از اوقات فراغت در نظر گرفته شده است حتی امروز یک ابزار مهم در "ادغام و تحول اجتماعی" است.

در کشورهای در حال توسعه که در آن تغییرات اجتماعی نمی تواند در روش های مثبت پیشرفت کند ، یکپارچه سازی اقتصادی و فرهنگی آن و وحدت ملی را می توان با پیروی از برنامه های تغییر اجتماعی برنامه ریزی شده تقویت کرد (Kilbas, 1995).

در یک مطالعه، Klazine van der  در ایالات هورست بر روی نوجوانان هلندی نشان میدهد احتمال بیشتری برای تعامل در ورزش اوقات فراغت وجود دارد اگر این شانس وجود داشته باشد که فعالیت بدنی به راحتی در خانه در دسترس باشد ، پدر و مادر در فعالیت های ورزشی شرکت کنند و آنها در خانواده خود یک قانون داشته باشند که بچه ها را به بازی ورزشی مجبور کند  . این نشان می دهد که پدر و مادر در شکل دادن به عوامل زیست محیطی  و ایجاد علاقه  به فعالیت های ورزشی در دسترس و روزمره خانواده نقش مهمی دارند.

بنابراین، نه تنها جوانان بلکه همچنین والدین باید مداخله کنند و بهبود در دسترس بودن فعالیت های فیزیکی در میان جوانان را هدف قرار دهند.(Van der Horst, & Anke Oenema, &Saskia J te Velde &Johannes Brug. 2010)

در یک پژوهش اکتشافی، تلاش بیشتری نیاز است تا شاخص بهتری که به بررسی تمام جنبه های درک عوامل زیست محیطی بپردازد ساخته شود. بیشتر، تحقیق کیفی برای بهبود ابزار اندازه گیری موجود و مقیاس، مورد نیاز است. علاوه بر این، تنها یک مجموعه محدودی از متغیرهای درک زیست محیطی در مطالعه گذشته مورد استفاده قرار گرفته بود . تاثیرات اجتماعی زیست محیطی مانند تشویق پدر و مادر و دوستان به خصوص، ممکن است در توضیح دسترسی رفتار فعالیت بدنی مهم باشد (Ferreira,& Van Der Horst,& Hohepea, 2007).
برای ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

ادامه مطلب

طبقه بندی: مقالات علمی، 
برچسب ها: مطالعه بر روی عادات اوقات فراغت دانشجویان و علاقه به ورزش،  
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 6 مرداد 1392 توسط دکترقاسم رحیمی
تبلیغات
درباره وبلاگ