تبلیغات
مدیریت ورزشی - انتظارات رهبری از زنان

مدیریت ورزشی
برنامه ریزی آوردن آینده به زمان حال است

دکتر رحیمی نیلوفر مقدادی مهشید نعمت الهی

انتظارات رهبری از زنان



ادبیات فرا تحلیلی تفاوت هایی برای جنسیت در جهت ساختارهای روانشناسانه و اجتماعی یافته است . درباره تفاوت بین زنان و مردان در آنچه از رهبران می خواهند , گرچه در این زمینه کمتر شناخته شده است .

در این تحقیق , 1281 نفر بزرگسال شاغل , پرسش نامه رهبری ( project globe ) را پر کردند و شرکت کنندگان بیان کردند که چه درجه ای از 27 رفتار رهبری به رهبری برجسته کمک کرده یا آن را منع می کنند .

نتایج MANCOVA , تفاوت معنا داری را برای جنسیت , نژاد و سن بیان می کند و مشخص می کنند شدت تأثیر از دید شرکت کنندگان , در کمک به رهبری برجسته یا منع آن , چه مقدار است .

زنان نظری قوی تر نسبت به مردان در زمینه مزایای هشت جنبه رهبری در کمک به رهبری برجسته  و احتمال جنبه منفی یکی از جنبه ها در رهبری برجسته داشتند.

مطالعات فرا تحلیلی زنان را برای دگرگونی مستعد تر یافته اند و این تحقیق نیز نتیجه می گیرد که زنان یکپارچگی و کاریزمای بیشتری از رهبرشان انتظار دارند .

لغات کلیدی : سن , نژاد , جنسیت , رهبری


تحقیقات در زمینه رهبری به طرق مختلف انجام می گیرند , متدهای کیفی مثل مصاحبه با گروهی متمرکز یا مطالعه موردی نتایج توصیفی غنی به دست می دهد , اما به علت تعداد کم نمونه , قابلیت تعمیم دادن زیادی ندارند.

متدهای کمی مانند نظر سنجی در اکثریت تحقیقات مربوط به رهبری مورد استفاده قرار می گیرند و عمدتاً به دو یا سه روش انجام می گیرند .

در مطالعه ای که صرفاً رهبری مطرح است , محقق از شرکت کنندگان می خواهد یک خود ارزیابی از شیوه رهبریشان پر کنند و مقایسه های جمعیت شناسی انجام می دهد , مثل خود ارزیابی سبک های رهبری در بین زنان و مردان و شاید به بررسی متغیرهای شخصیتی نیز بپردازند تا رابطه بین شخصیت رهبران و امتیازات خود ارزیابی رهبری را بدست آورد . گرچه در این نوع تحقیقات تمایل دارند به خود ادراکی رهبری مربوط باشند.

در مطالعاتی که چیزی بیش از نوع رهبری می خواهند , شرکت کنندگان , ممکن است شامل پیروان رهبر , هم رده رهبر, هدایت گری است . این نوع ارزیابی نتیجه ای واقع گرایانه تر در مورد اینکه یک رهبر چگونه رهبری می کند به دست می دهد تا  تحقیقاتی که صرفاً رهبری را مد نظر قرار می دهند. نقص این روش کواریانسی است .

مطالعات مفهومی در زمینه رهبری یک رهبر واقعی را رتبه بندی نمی کنند , در عوض مفهوم مطبوع یا برجسته بودن رهبر اندازه گیری می شود. از شرکت کنندگان در مطلاعات مفهومی رهبری خواسته می شود . از شرکت کنندگان در مطالعات مفهومی رهبری خواسته می شود تا پرسشنامه ای در زمینه اصول اینکه چه چیزی رهبری برجسته را می سازد , پر نمایند . ابزار دیگر , نظیر کشف رابطه با دید مفهومی شرکت کنندگان در مورد رهبری برجسته در نظر گرفته شود .

 ویژگیهای جمعیت شناختی شرکت کنندگان و امتیازات رهبری نیز ممکن است مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند .

پروژه تحقیقی رهبری جهانی و کارآیی رفتار سازمان ( GLOBE) بیشترین نوع تحقیق در زمینه مفهوم رهبری تا کنون می باشد . تحقیقی جهانی بیش از 17000 نفر از 62 کشور را که شامل 951 سازمان می شدند مورد بررسی قرار داد تا کشف کند چه چیزی مفهوم رهبر برجسته را در آن ها شکل می دهد .

تمرکز اولیه روی تجزیه و تحلیل ترجیحات فرهنگی که ترجیهات رهبری را تبیین می کنند , بود . این تحقیق موارد قابل توجهی را به بدنه ادبیات مرتبط با مفهوم رهبری اضافه کرد. مطالعه در مورد سن , جنس و نژاد و تعدیل آنها با رهبری کاری انجام نداد.

گرچه GLOBE یک تحقیق تحولی بود , بدون شکل تنوع زیادی از فاکتورهای دیگر در کنار فرهنگ به ادراک افراد از رهبر برجسته کمک می کنند . بنابراین این تحقیق از پرسشنامه GLOBE برای بررسی 27 اندازه دیگر رهبری و 3 متغییر جمعیت شناختی استفاده کرده که عبارتند از : جنسیت , سن و نژاد.


برای ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.



ادامه مطلب

طبقه بندی: مقالات علمی، 
برچسب ها: انتظارات رهبری از زنان، سن، نژاد، جنسیت، رهبری،  
نوشته شده در تاریخ جمعه 14 تیر 1392 توسط دکترقاسم رحیمی
تبلیغات
درباره وبلاگ