تبلیغات
مدیریت ورزشی - توریسم و ورزش :همکاریهای استراتژیک جهت ارتقا توسعه پایدار منطقه ای

مدیریت ورزشی
برنامه ریزی آوردن آینده به زمان حال است

دکتر رحیمی فاطمه شاه ولی مهشید نعمت الهی



چکیده:

درسالهای اخیرورزش تبدیل به یک پدیده با ابعادگسترده شده و سرمنشاء اصلی توسعه منطقه ای است . تلفیق فعالیت های فیزیکی و ورزشی در یک محیط طبیعی (بیرونی )سبب گسترش فعالیتها ،پیش روی افرادی که قادر به انتخاب آن در اوقات فراغت هستند می شود . (پیاده روی اروپایی ،راه پیمایی ،اکتشاف نواحی روستایی ،پیاده روی و دوچرخه سواری در نواحی شهری و غیره ). تقاضا برای این گونه فعالیتها همواره در حال افزایش است . توریسم ورزشی یک فرصت و رویکرد جدید برای گسترش توریسم است .

شهرها ، نواحی و مناطق روستایی و غیره از طریق بهره گیری از منابع ،تخصص و حرفه های محلی قادر به ارتقاء جایگاه و مرتبه توریسم هستند . هدف از این تحقیق تاکید بر نقشی است که تشریک مساعی بین توریسم و ورزش ،همراه با استفاده از منابع ،خدمات و محصولات محلی (مسیرها ی فرهنگی و هنری ،محصولات محلی و...)می تواند بر توسعه یک سرزمین خاص و شرایط اجتماعی اقتصادی آن داشته باشد .

1-مقدمه

در سالهای اخیر ورزش تبدیل به یک پدیده با ابعاد گسترده شده و سر منشاء اصلی توسعه منطقه ای (محلی) است . تلفیق فعالیتهای فیزیکی و ورزشی در یک محیط طبیعی (بیرونی)سبب گسترش فعالیتها ،پیش روی افراد که قادر به انتخاب آن در اوقات فراغت هستند می شود (پیاده روی اروپایی ،راه پیمایی ،اکتشاف نواحی روستایی ،پیاده روی و دوچرخه سواری در نواحی شهری و...)تقاضا برای این گونه از فعالیتها همواره در حال افزایش است . طی چند سال اخیر ، مفهوم "چه کسی " تمایل به سفر کردن دارد تغییر کرده است . علاوه بر این ، یک تعریف مجدد از اینکه "چرا" و "چگونه" افراد می خواهند به یک مسافرت بروند صورت گرفته است . در مقایسه با فاکتورهای نظیر استراحت و سرگرمی ، انگیزه ها درونی سفر نظیر لذت اکتشاف ،خودشکوفایی و معاشرت از نظر اهمیت افزایش یافته اند .

از یک طرف این انگیزه ها سبب تحریک توریست ها برای جستجوی چیزهای نامتعارف و تجربیات اصیل شده و از طرف دیگر آنها انواع جدیدی از فعالیتهای توریسم  را فراهم می آورند نظیر ، تورسیم فرهنگی و نوآورانه ،توریسم خوراک و نوشیدنی ، توریسم تندرستی و توریسم ورزشی فرصتی جدید برای گسترش توریسم است . شهرها ، نواحی و مناطق روستایی و...  از طریق بهره گیری از منابع ، تخصص و حرفه های محلی قادر به ارتقاء جایگاه و مرتبه توریسم هستند .

هدف از این تحقیق تاکید بر نقشی است که تشریک مساعی بین توریسم و ورزش ، همراه با استفاده از منابع ، خدمات و محصولات محلی (مسیرها ی فرهنگی و هنری ، محصولات محلی و...) می تواند بر توسعه یک سرزمین خاص و شرایط اجتماعی اقتصادی آن داشته باشد .

این مقاله مبتنی بر انالیز صنعت توریسم تقاضای جدید برای توریسم تجربی و مرور مقالات بر در خصوص توریسم ورزشی است . این تحقیق براساس گسترده ای از داده ها و بررسی ها ملی شکل گرفته است . نمونه های عملی مرتبط با ورزشهای مختلف و مناطق گوناگون هم به منظور کمک به فهم این پدیده پیچیده ارایه می شود .

جریان توریست های مرتبط با فعالیتها و وقایع ورزشی می تواند به توسعه پایدار مناطق خاص کمک کند . محیط توریسم نه تنها مشکل از منابع طبیعی ، تاریخی و معماری است ، بلکه ممشتمل بر سرمایه انسانی مستقر در منطقه خاص است . توسعه توریسم ورزشی مستلزم یک سرزمین و محیط اطراف آن ، ایجاد فضای باز برای ارایه خدمات از طریف فعالیتهای اقتصادی که منجر به ابقاء و ارتقاء اقتصاد محلی می شود ، است .

فعالسازی چرخه کارآمد بین توریسم ،ورزش و سرزمین نشانگر گرایش به اتخاذ یک استراتژی خاص توسط سرمایه گذاران اصلی است (موسسات ملی ، آژانس های ترویجی محلی و...) این شامل اجرای سیاست توسعه منطقه ای برای افزایش دسترسی ، قابلیت استفاده و جذب توریست یک منطقه هم می شود .

برای دریافت ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.



ادامه مطلب

طبقه بندی: مقالات علمی، 
برچسب ها: توریسم و ورزش :همکاریهای استراتژیک جهت ارتقا توسعه پایدار منطقه ای،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 10 تیر 1392 توسط دکترقاسم رحیمی
تبلیغات
درباره وبلاگ